Americana, Ansichtkaarten, Hedendaagsche Letterkunde, Mediterraan

The Clock, Ben Lerner & Portugese tijd

16 februari 2015

Beste Jur,

Ik kwam te vroeg voor The Clock van Christian Marclay. Veel te vroeg: een paar weken. Vanuit het centrum van Lissabon was ik in zuidwestelijke richting naar het voorstadje Belém gewandeld. Daar aan de Taag, tegenover de stenen boeg van het monument voor de ontdekkingsreizen, is de nogal indrukwekkende en gratis toegankelijke Colecção Berardo ondergebracht. Miró, Max Ernst, Appel – en Marclay, maar pas in maart.

De aankondiging van Marclay’s video in de benedenzaal leek me een vrolijk toeval, zo’n moment waarop je verlekkerd een patroon ontwaart dat er niet is: ik had net Ben Lerners roman 10:04 uit, waarin de hoofdpersoon in de ban raakt van The Clock. Ik raakte tijdens het lezen in de ban van Lerners beschrijving van het werk, zelfs van zijn boek, het soort boek dat nadrukkelijk over zichzelf gaat, over fictie, intelligent en spitsvondig is, en er toch in slaagt te ademen als een levend ding. Schrijver Lerner vertelt over hoofdpersoon Ben, die niet zo zeer een afsplitsing als wel een mutatie van hemzelf schijnt.

Voor The Clock spitte Marclay de filmgeschiedenis door op beelden van uurwerken en monteerde deze achter elkaar tot een video van 24 uur. De tijd binnen en buiten het werk lopen gelijk. Ben staat uren in de rij om The Clock te kunnen zien, uren die synchroon lopen met het kunstwerk en er buiten de deuren van de New Yorkse galerie al deel van uitmaken, in zekere zin. Dat is merkwaardig troostrijk: zo kun je je zelfs in Lissabon, op het verkeerde moment, een beetje opgenomen wanen in Marclay’s pulserende portret van de tijd.

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Jur Koksma 1 mei 2017 at 18:57

    Mei 2017, ik stuur je een ansichtkaart uit de Ardennen, uit Froidchapelle om precies te zijn, vlak bij de Franse grens, en tegelijkertijd uit het Stamboul van 1914. Daarover zal mijn volgende ‘post’ gaan. Maar ik vond het ook aardig om hier een link te plaatsen naar Tzum, waar ik over de poëziehaat van Ben Lerner schreef:

    https://www.tzum.info/2017/04/recensie-lerner-waarom-we-poezie-haten/

    Dat wat jij hier waardeert in 10:04 gaat tegen hem werken in zijn essay The Hatred of Poetry…

  • Leave a Reply